ابزارآلات بادی

تاریخچه ابزار آلات بادی و پنوماتیک

انرژی باد جزو ارزانترین ، کم‌خطر ترین،پر قدرت ترین پاک‌ترین انرژی های موجود در طبیعت است که بشر توانسته آن را مهار کند و در خدمت خود گرفته برای استفاده در زندگی شخصی ،صنایع و کارخانه های که در آن نیاز به انرژی پر قدرت و ارزان هست.
اولین ابزارآلات، دستی بودن که انرژی زیادی از انسان می‌گرفت ومدت زمان
زیادی تا ساخت محصول مورد نیاز می‌برد.بشر توانست از باد هم انرژی برق گرفته و بخش زیادی از مشکلات خود را در صنعت بر طرف کند.بعد از مدتی بعلت استهلاک زیاد و بالا بودن قیمت مواد اولیه بکار رفته در ابزارآلات برقی و همچنین پر خطر بودن ابزارآلات برقی به فکر این افتاد که آیا میشود همین ابزار آلات برقی را کاری کرد که با فشار باد کار کنند.
برای این کار می بایست اول باد که به خودی خود انرژی زیادی ندارد در جایی حبس کند تا مولکول های هوا را به هم نزدیک کند و از یک خروجی
کوچک آن را خارج کند تا انرژی دلخواه را بتواند بگیرد .
این کار با ساخت مخزن های بزرگ در سایز های مختلف انجام شد که امروزه با تکنولوژی های جدید این امر با کیفیت بالا تری انجام می شود.
بعد از در اختیار گرفتن انرژی دلخواه از باد نوبت ساخت و طراحی دستگاه هایی مانند
دستگاه های برقی شدند که باید با انرژی باد کار میکردند.
طراحی بدین صورت انجام شد که
بجای آرمیچر و استاتور که در ابزارآلات برقی هست ،با حذف استاتور، و بجای سیم پیچ داخل هسته آرمیچر، از فیبرهایی استفاده می شود که داخل شیار آرمیچر قرار میگیرد .جنس این فیبرها از چوب فشرده هست ،زمانی که باد داخل دستگاه میشود فیبر ها باعث گردش هوا داخل دستگاه شده و ابزار بادی شروع به کار می کند.
تقریبا هر ابزار برقی یک مشابه در ابزار های بادی دارد.بکس بادی،دریل بادی،چکش بادی،فرز بادی ،مینی سنگ بادی ،پولیش بادی،سنگ فرز بادی و… هست.
تنها کاری که باعث می‌شود استهلاک این دستگاه ها پایین بیاید ،جلوگیری از ورود رطوبت از طریق هوا داخل دستگاه ها ی بادی است.
رطوبت باعث می‌شود که فیبر های داخل دستگاه بر اثر رطوبت، باد میکند و اجازه گردش باد داخل دستگاه را نمی‌دهد.
وسایلی مانند درایر،رطوبت گیر و..بسیار کمک به طول عمر دستگاه های بادی میکند.
امروز در صنایع ،کارگاه ها و کارخانه های بزرگ و کوچک بخاطر امنیت،استهلاک کم،طول عمر بالا،هزینه تعمیرات مناسب و..از ابزار آلات بادی بیشتر از برقی استفاده می شود.
همچنین در زمینه رنگ آمیزی، ابزارآلات بادی مخصوص تولید شده مانند انواع پیستوله رنگ، ایربراش
که بسیار کمک کرده که در صنایع مختلف،بسته به نیاز خود از این محصولات بادی به صورت گسترده استفاده کنند.
در آینده نزدیک شاهد استفاده خیلی گسترده از ابزار آلات بادی در تمامی بخش های زندگی بشر خواهیم بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *